ZOOM IN

 

În plină pregătire a proiectului, ne-am trezit în martie 2020 că întreaga lume s-a închis. Pandemia a devenit pentru toți o problemă cu mult mai mare. Ne-a pus în imposibilitatea de a socializa, de a ieși din case, de a căuta în arhive, de a vedea la fața locului ce e de văzut. Ne-am întrebat dacă nu cumva e cazul să renunțăm. Să punem punct fără să fi ajuns la concluzii.

Mai mult, proiectele despre care urma să scriem, pe care urma să le prezentăm – în acest volum și în alte evenimente care, vrând-nevrând, au ajuns să ia o altă formă decât cea pe care ne-am imaginat-o inițial – erau în aceeași situație. Brusc, informația cuprinsă în volum nu mai reprezenta chiar realitatea momentului. Realitatea era un amestec de panică, uluire, adaptare din mers, supraviețuire, schimbare de priorități. Și pentru artiști, și pentru galeriști, și pentru muzee, și pentru organizatorii de evenimente.

Cred că există o relație guvernată de panică de ambele părți. În primul rând, artistul s-a văzut în starea de alertă nevoit să improvizeze și să se adapteze, iar revenirea la atelier se face în condiții nu foarte clare. Asta presupune că nimeni nu știe exact dacă mai are unde expune în perioada următoare, dacă publicul va veni și va gusta cu aceeași dorință produsele artistice. Cumpărătorii nu mai privesc arta ca pe ceva ce trebuie să aibă azi, prioritizând alte domenii pentru investițiile lor, ne spunea Andi Daisler în vară.

 

 

Apoi panica a fost înlocuită de rațiune. La urma urmei, pandemia nu ne-a luat canalele de comunicare, ba chiar ne-a ajutat să descoperim unele noi. Și ne-a dat un răgaz să ne gândim. I-am întrebat pe cei care ne-au oferit materiale pentru volum despre propriile lor probleme, rețete, soluții și alternative. O parte dintre ele se regăsesc în paginile următoare. Și ne arată puțin din imaginea viitorului lumii artei vizuale. Așadar, proiectul nostru despre ultimii 30 de ani, care oricum prefigura perioada următoare, aruncă și o lumină neașteptată asupra viitorului, așa cum se vede el azi.

Zoom in on what’s really going on.

 

 

 

Suprainfinit Gallery

 

... situația actuală ne-a împins să reflectăm asupra ei și să o deconstruim prin filtrul curatorial/artistic. Așadar, două dintre expozițiile din sezonul de toamnă abordează contextul actual și efectele acestuia, una dintre ele implicând doar artiști din București, pentru a susține pe cât posibil scena artistică independentă.

 

 

Rezidența BDR Scena9

 

Spiritul antreprenorial al operatorilor culturali și sustenabilitatea proiectelor culturale vor contribui la supraviețuirea în următorii ani a tuturor proiectelor și spațiilor culturale.

 

 

Centrul de interes

 

[...] am oferit și continuăm să oferim conținut foto-video cu activitatea artiștilor care au lucrat în tot acest timp în atelierele lor.

 

One Night Gallery

 

One Night Gallery transformă centrul orașului într-o expoziție stradală de new media art.

 

 

E T A J artist-run space

 

Publicul online a fost singurul căruia ne puteam adresa. Însă digitalul, prin imaterialitatea și impersonalitatea sa, nu a părut o soluție viabilă pentru acțiunile E T A J pe perioada restricțiilor. Așa cum lucrarea artistului nu poate exista fără însemnul material, așa nici actul de a aduce creația artiștilor în fața publicului nu poate exista cu adevărat fără ca ceva memorabil să se întâmple, fără fenomenul din cotidian, fără actul material care să marcheze ritualic întâmplările generate de expunerea publică a lucrării artistice.

LOG OUT 2.0 – proiecții video, a avut două prezențe, una în stradă și una în online. S-ar fi putut opta pentru publicarea creațiilor video în mediul online. S-a vrut însă intervenția efectivă în spațiul real aflat la granița dintre stradă și white cube, mai precis pe cadrul ferestrei galeriei, acolo unde, în timpul stării de urgență, au fost proiectate clipurile video a peste 50 de artiști. Cu această ocazie a ieșit la iveală preocuparea artiștilor pentru arta video.

 

 

Asociația Culturală Contrasens

 

Am început digitalizarea resurselor educaționale, astfel încât acestea să poată fi accesate de oricine, gratuit, de pe site-ul nostru de resurse în educație www.tmcult.ro

 

 

 

AnnArt Gallery

 

Artiștii noștri de portofoliu au lucrat intens în perioada recentelor restricții, deci avem la dispoziție un nou fond important de lucrări. Am organizat deja prima expoziție, Ilfoveanu, cu un mesaj filmat din partea artistului, care a compensat din plin lipsa tradiționalului vernisaj. Spațiul fizic al galeriei, cu acces la terasă, oferă siguranță și confort pentru vizionarea „pe viu” a lucrărilor – care nouă ni se pare esențială pentru cunoașterea și înțelegerea artei. [...] Continuăm ☺.

 

 

Galeria Anca Poterașu

 

Am lansat un nou viewing room, cu expoziția A Room of One’s Own, prezentată anterior la New York. [...] Alături de alte 200 de galerii, ne-am alăturat inițiativei NADA (New Art Dealers Alliance) de a experimenta un nou format de târg pentru a sprijini galeriile și artiștii. Astfel, am participat la proiectul This is Fair unde am prezentat, în camere virtuale, lucrările artiștilor Sebastian Hosu, Stoyan Dechev și Aurora Király.

 

 

Fundația Art Encounters

 

În luna iunie am demarat un program nou de mentorat online, dedicat studenților la arte și tinerilor artiști. Cei șase mentori din cadrul programului au fost selectați în urma unui apel deschis de rezidențe artistice, prin proiectul CAMPart, Fundația reafirmându-și angajamentul față de scena artistică românească, aflată acum într-un moment dificil.

[...] rămânem conștienți de limitările mediului digital și de necesitatea unui spirit permanent alert, critic și flexibil, gata să găsească resursele interne pentru a ne menține relevanți și atenți la cei din jurul nostru.

 

 

Art Safari

 

Vremurile dificile pe care le-a parcurs lumea la începutul acestui an au avut efecte neașteptate pentru lumea artei. Dar, dincolo de tulburare, pandemia a adus și inspirație pentru artiști, arta devenind un limbaj universal pentru comunicare și susținere în această perioadă. Pavilionul Copiilor – „Art is Your Superpower” va reuni într-o expoziție specială, toate lucrările realizate de copii în perioada de izolare.

 

 

Dyptich Art Space

 

Pe toată durata stării de alertă, activitatea spațiului a fost exclusiv online, constând în lucrări video din expozițiile de anul acesta și de anul trecut, postate săptămânal pe Facebook. Lucrurile, modul în care vom face vernisajele, se vor schimba [...] Evenimentele vor fi mai controlate și poate vor avea o durata mai lungă.

 

 

Muzeul de Artă Craiova

 

Odată cu restricțiile, Muzeul de Artă Craiova a încercat să fie cât mai prezent în mediul virtual, pentru a-și ține aproape publicul: a fost refăcut site-ul muzeului și a fost realizat un tur virtual cu toate informațiile necesare.

 

 

Muzeul de Artă Cluj

 

Încă din prima săptămână de instaurare a stării de urgență am trecut la un mecanism de comunicare în spațiul virtual [...] A fost creat un cont de Instagram și un canal de YouTube [...] Este în curs de implementare o strategie de promovare a patrimoniului și a creației artistice, care să extindă paleta de oferte deja existentă.

 

 

Galeria Romană

 

În această perioadă [...]  este aproape imposibil să reușim să ne adaptăm. Însăși existența unei galerii de artă depinde, în mare măsură, de prezența publicului și de interacțiunea pe care o putem avea cu acesta. Nu credem că ar fi pozitivă și viabilă o altă modalitate de adaptare la situația actuală.

 

 

 

Asociația Daisler, Cluj-Napoca

 

Noi suntem un ONG care încearcă să promoveze revitalizarea spațiului public print intermediul unor concepte culturale și creative unice. Pe perioada de urgență [...] am devenit voluntari, ne-am concentrat pe lucrurile cu impact pe care puteam să le facem pentru alții. Așa că ne-am transformat din manageri culturali în livratori de ajutoare pentru cei cu nevoi speciale.

 

 

Jecza Gallery

 

… am încercat să păstrăm o relație puternică și dinamică atât cu publicul, cât și cu colecționarii, oferindu-le oportunitatea de a ne vedea toate manifestările online, prin intermediul unor viewing rooms special concepute, interviuri cu artiști, declarații ale artiștilor și descrieri detaliate ale lucrărilor. Îndemnăm publicul nostru să se implice în discuțiile live cu artiștii și curatorii noștri, vrem să creștem numărul celor din comunitatea noastră și să inițiem noi moduri de realizare a schimburilor culturale.

 

 

LaBorna

 

Prin natura galeriei urmărim derularea firească a demersului artiștilor, iar perioada pe care o traversăm nu face excepție. Putem să cartografiem parcursul sau realizarea lucrărilor și în această perioadă de restricții.

 

 

Lia Perjovschi

 

Cum mă adaptez schimbărilor?... Cu calm, flexibilitate și creativ… eu voi continua ceea ce facem, dacă eu sau contextul mă voi/mă va împinge la o nouă schimbare o voi face, am o concluzie/statement să fac ce pot din ce am unde sunt fără să uit de ceea ce vreau…

Indiferent ce facem, cred că e important să înțelegem existența noastră fragilă de oameni în univers, pe planetă, în societate, să înțelegem lumea în care trăim…cred că e important să nu uităm că totul este relativ, nimic nu-i ceea ce pare, să știm ce vrem, ce ne place, ce nu ne place și de ce, să fim adevărați, onești, să ne bucurăm de viață... da, sunt probleme, dar pe cele pe care le vedem poate că trebuie să le rezolvăm, fiecare cu bune și rele, în context cu bune și rele, să visăm dar să nu uităm de dimensiunea umană (nimic nu-i puțin) totul depinde de plan, muncă, scenariu, timp, încredere, entuziasm, lumină...

 

 

Dr. Joana Grevers, 418Gallery

 

Nu putem decât să mergem înainte și să ne continuăm activitatea, având în vedere responsabilitatea pe care ne-am asumat-o pentru artiștii noștri și viitorul artei lor.

 

 

Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.