SPAȚII DE ARTĂ
ATELIER 030202
Atelier 030202 este o platformă de artă contemporană din București dedicată tinerilor artişti, curatori, istorici de artă și manageri culturali interesaţi de experiment şi de un suflu nou în artele vizuale. Un proiect non-profit, inovator, viu, unde evenimentele artistice coexistă la propriu cu teatrul contemporan și intervenţiile de orice altă natură – muzică experimentală, performance, dans contemporan, proiecții video, instalaţii, artă urbană.
Ideile proprii şi un program atent selectat au ajutat la consolidarea unei identități vizuale multiculturale consistente. Susținem atât expoziţiile personale, cât şi proiectele curatoriale de anvergură. Suntem deschişi la parteneriate cu artişti, curatori români şi străini, precum şi cu alte instituţii şi organizaţii de profil. Numeroasele proiecte expuse până în prezent la Atelier 030202 au creat o identitate aparte, dinamizând mediul educațional și cultural romanesc printr-un dialog direct și interactiv între creator și privitor.
Galeria Atelier 030202, denumită după codul poștal al străzii Sfânta Vineri nr. 11 din București, este găzduită de Sala Nouă a Teatrului de Comedie, la parter. Spațiul a fost selectat în numeroase evenimente vizuale printre care amintim: NAG #4-14 (Noaptea Albă a Galeriilor), WEG #1, 2, 3 (Weekendul Galeriilor), Arte în București#7, IEEB#4, 5, 6, 7 (Bienala Internațională de Print Experimental), Ebienale#2 (Bienala de Artă Contemporană a festivalului “George Enescu”) și BB #6, 7, 8 (Bucharest Biennale), RDW (Romanian Design Week), RPD1, 2 (Reforma Photo Days), ViennaFair #10 (Târgul de Artă Contemporană din Viena), Contemporary Istanbul #13 (Târgul de Artă Contemporană din Istanbul). De asemenea, a colaborat în realizarea unor expoziții/conferințe de artă contemporană cu următoarele instituții: Facultatea de Arte și Design din Timișoara, UNArte din București, Teatrul de Comedie, Forumul Cultural Austriac, Ambasada Austriei în România, Ambasada Statelor Unite Mexicane în Romania, CNDB (Centrul Național al Dansului din București), AFCN (Administrația Fondului Cultural Național), Institutul Cultural Român.
Atelier 030202 a fost fondat în decembrie 2009, la 20 de ani de la căderea regimului comunist din România, de artistul și curatorul Mihai Zgondoiu.
CENTRUL DE INTERES
Centrul de Interes, deschis în 2017, este cea mai mare comunitate artistică din Cluj, care include spații expoziționale (SPATIU INTACT, Bazis Contemporary, ATRIUM), spații artist-run (CAMERA), spații de rezindență (ATELIER INTACT, BAZIS Project Space, CAMERA Project Space), spații de proiecte (Galeria Nano, A+ Project Space, FRICHE) și ateliere de lucru (ale unor artiști precum Alex Mirutziu, Zsolt Berszan, Istvan Betuker, Andrei Ciurdărescu, Valentin Ionescu, Gabriel Marian, Ovidiu Leuce, Dan Măciucă, Irina Dumitrașcu Măgurean, Adrian Ghiman, Mihai Plătică, Florin Ștefan, Szilard Gaspar, Veres Szabolcs). Centrul de Interes s-a stabilit rapid ca un spațiu de referință pentru iubitorii de artă contemporană.
În cei trei ani de existență a organizat 94 de expoziții și multe alte proiecte conexe, care au adunat peste 11.000 de vizitatori. Centrul de Interes a găzduit o serie de expoziții personale ale unor artiști precum Bill Viola (prima expoziție personală în România), Zharko Basheski, A Constructed World, Pepo Salazar, Jane McAdam Freud, Dmitry Kawarga, Cristi Puiu (prima expoziție personală a regizorului), Mircea Suciu, Vlad Nancă sau Alex Mirutziu. Acestora li s-au adăugat expoziții de grup în cadrul Sezonului România-Franța, în cadrul programului de schimb cultural cu Institutul de Artă Contemporană – Dunaújváros sau Bienala de Artă Contemporană „Creația Tânără Europeană”, o bienală itinerantă care pornește din Montrouge și de-a lungul a doi ani se plimbă în orașele europene partenere, în România orașul partener fiind Cluj-Napoca, iar spațiul gazdă, Centrul de Interes, prin efortul Fundației Culturale Intact.
De asemenea, începând cu anul 2019, Centrul de Interes găzduiește evenimentul Performance Day, care face cunoscută publicului scena de performance locală și internațională. Cu același interes, cel mai mare centru de artă contemporană clujean găzduiește spectacole de teatru, show-uri multimedia, concerte, conferințe sau mese rotunde. Noul fenomen artistic clujean a fost remarcat încă de la începuturi de unele dintre cele mai prestigioase publicații internaționale: Vogue, Artribune, Art Press, Connaissance des Arts sau Contemporary Lynx. Modelul coexistenței a mai multor artiști sub același acoperiș pare nu doar să funcționeze la Cluj, ci să fie unul de succes, apreciat și dincolo de hotare.
CLUB ELECTROPUTERE
Club ElectroPutere este un centru de artă care funcționează ca organizație non-profit. Înființat în 2009 la Craiova, CEP încurajează colaborarea între artiști, curatori, cercetători și alți actori culturali prin programe și rezidențe interdisciplinare. Activitatea centrului se concentrează pe producția de manifestări culturale contemporane. CEP promovează în special arta alternativă, noile media, multiculturalismul și interdisciplinaritatea, în încercarea de a crea legături între contextul local și mediul cultural internațional. Din 2009 CEP a dezvoltat diverse programe culturale, incluzând producție artistică și expoziții, cercetare artistică și curatorială, conferințe și publicații.
CEP oferă un program de rezidențe în cadrul cărora participanții își dezvoltă propriile proiecte și au ocazia de a lucra și a locui în Craiova, familiarizându-se astfel cu orașul și zona Olteniei.
Programul galeriei este conceput ca un spațiu care vine în sprijinul producției și expunerii de artă contemporană și a experimentului artistic. Interesul nostru și scopul nostru declarat este acela de a funcționa ca o platformă pentru lucrările artiștilor relevanți pentru discursul actual. Dorim să-i ajutăm în realizarea de noi producții și să prezentăm publicului viziunea lor artistică.
Prin programele axate pe cercetare și dezvoltare, CEP a inițiat în 2012 proiectul Mobile Biennale, care își propune să lărgească și să analizele contextul în care este produsă arta contemporană. MB reunește artiști, curatori și teoreticieni și personalități de pe scena artistică internațională. Fiecare ediție este organizată pornind de la o strategie clară și de la un proiect curatorial pe care se construiește întregul demers.
Fiind o platformă a cărei agendă radiază deschidere, Club ElectroPutere își propune să disemineze o concepție deschisă asupra artei și să pună întrebări legate de producția artistică actuală a generației tinere de artiști, dar și să abordeze teme relevante din punct de vedere social, politic și cultural.
INSTITUTUL PREZENTULUI
Institutul Prezentului (IP) este o platformă de cercetare și resurse artistice în domeniul culturii vizuale și performative concepută de Ștefania Ferchedău și Alina Șerban și lansată în 2016. Centrat pe artiști și istoriile lor personale, pe experienţe determinate temporal și forme de (auto)arhivare, Institutul examinează diverse practici și situaţii din trecutul recent pînă în prezent din perspectivă transnaţională și transculturală. Formatele de lucru includ: proiecte de cercetare, laboratoarele Lumea potrivit lui... și COLLEGIUM; seria de conferințe Privind spre viitor, privind în trecut; expoziții-document, precum 24 de argumente. Conexiuni timpurii în neo-avangarda românească 1969-1971, găzduită de Muzeul Național de Artă al României (7 noiembrie 2019 – 2 februarie 2020), bazată, între altele, pe o cercetare în arhivele Demarco de la Edinburgh, arhiva Bienalei de Tapiserie de la Lausanne, Institutul de Artă Modernă din Nűrnberg ș.a.; reconstituiri precum, recent, piesa Geneză, 1970, de Miriam Răducanu, reinterpretată de Mădălina Dan; editare de publicații în format bilingv, română-engleză, precum seria tipărită Parkour, dedicată interviurilor de artist, și online, platforma editorială www.institutulprezentului.ro.
Prin demersurile sale, Institutul Prezentului susține accesul publicului larg, dar și al noilor generații de artiști și producători din domeniul culturii performative și vizuale, la resurse de cunoaștere semnificative, la contactul nemediat cu personalități și momente-reper ale scenei artistice românești și internaționale. Între artiștii cu care Institutul Prezentului a lucrat în ultimii ani în proiectele sale se află: Constantin Flondor, Ion Grigorescu, Peter Jacobi, Lucian Mețianu, Octavian Nemescu, Miriam Răducanu, Diet Sayler, Matei Bejenaru, Lia Perjovschi, Borut Vogelnik/Grupul IRWIN, Helgard Haug/Rimini Protokoll, Vera Mantero, Xavier Le Roy.
KUNSTHALLE BEGA
În raport cu arta contemporană, orașul este un material. Transferul estetic îl fac muzeele, galeriile, spațiile alternative. Învestirea fizică nu poate fi însă de la început conceptuală. Totul trebuie relaționat de context, atmosferă, de discuții, soluții, impresii. Aceasta pentru că muzeele oferă de multe ori un vid de afectivitate, iar galeriile distrug capacitatea de a lucra liber. Doar spațiile alternative rămân acomodate la practica artiștilor.
În trecerea de la instituţiile clasice/oficiale la spațiile practice/exprimentale este nevoie de locuri care să preia în același timp calitățile muzeului și experimentalismul spațiilor alternative. Existența unei kunsthalle/un loc liber funcționând pe baza valorilor muzeale este evident cea mai bună soluție pentru un oraș cu multă artă. După dimensiunea socială, politică, estetică, o kunsthalle îi adaugă unui oraș și o dimensiune expansiv utopică. Kunsthalle Bega va îngloba din start această expansiune utopică, însă va experimenta și contribuția vizualității la coeziunea socială a orașului.
Kunsthalle Bega este un proiect al Fundației Calina, inițiat de Alina Cristescu, Liviana Dan și Bogdan Rața.
REZIDENȚA BRD SCENA9
Rezidența BRD Scena9, înființată în 2018, este un centru cultural destinat tinerei generații de creatori de cultură contemporană. Este un spațiu de exprimare, explorare și experiment pentru creatorii de cultură contemporană, care provoacă și generează dialoguri semnificative între artiști, idei și public și care răspunde nevoii de identificare pe harta culturală a orașului a unui spațiu capabil să implementeze un program previzibil și coerent de evenimente culturale.
Structura programelor dezvoltate de Rezidența BRD Scena9 are la baza trei piloni: comunitate, accesibilitate culturală și educație culturală. Localizarea într-una dintre cele mai frumoase zone ale Bucureștiului, parcul Grădina Icoanei, vecinătatea cu o mulțime de alte spații de cultură sau evenimente care deja au amprentat viața culturală a orașului de mai bine de zece ani, oferă Rezidenței BRD Scena9 un context favorabil pentru a dezvolta o serie de programe care susțin familiarizarea publicului larg cu evenimentele de artă contemporană.
SPAȚIUL DE ARTĂ CONTEMPORANĂ – SAC
SAC este o inițiativă privată, non-profit, care se poziți-onează ca un organism alternativ față de sistemul organizațional comercial și față de sistemul instituțional public, cu scopul de a participa la (re)contextualizarea și actualizarea producțiilor contemporane independente printr-un set de resurse și strategii eficiente de stabilire a unui dialog nemijlocit între producători și public.
Spațiul de Artă Contemporană funcționează ca un cadru pentru organizare, producție și diseminare, pus la dispoziție artiștilor pentru a stabili o relație autentică cu un public angajat și avizat. În peisajul organizațiilor locale, SAC intenționează să activeze ca o legătură de relaționare pentru realizarea de noi medii de prezentare și comunicare a producției și „identității” artistice.
SAC este o interfață de colaborare artistică și curatorială care pune în contact discipline și servicii cu scopul de a organiza discursul și producția artistică prin expoziție, cercetare și comunicare. Obiectivul SAC este acela de a crea, în colaborare cu artiști, curatori și teoreticieni de pe scenele artistice locale și internaționale, contexte actualizate de dialog și interacțiune sub auspiciile expresiei artistice.
CASA TRANZIT
Proiectul Casa Tranzit s-a născut în 1997 ca răspuns la nevoia multiplelor grupuri de artiști și intelectuali clujeni de a avea un centru independent de artă și gândire contemporană. Inițial, spațiul fostei sinagogi Poalei Tzedek a fost închiriat de la proprietarul său, Comunitatea Evreilor din Cluj. În anul 1998 Könczei Csilla a fondat Fundația Tranzit cu scopul de a fi administratorul spațiului. Astfel dorința devine realitate: spațiul fostei sinagogi Poalei Tzedek devine Casa Tranzit, un centru de artă și cultură contemporană, primul proiect de acest gen din România, în prezent având un program cultural constant.
Promovarea interculturalismului este un principiu fundamental al proiectului Casei Tranzit, care promovează modele alternative de abordare a diversității culturale, axându-se pe tematicile conlocuirii și ale interacțiunii între diferite grupuri culturale și etnice.
Casa Tranzit este printre primele spații culturale independente din România și a funcționat timp de 23 de ani ca punct nodal al dialogului dintre multiple comunități culturale locale, jucând un rol activ în formarea unui etos intercultural și în reprezentarea artei contemporane.
Printre cele mai importante proiecte putem menționa: Tabăra Interkulti, program de educație non-formală și creație artistică pentru copii; Festivalul de artă contemporană Zilele Tranzit; Zilele Filmului Maghiar din Cluj; Missing since 1944 (în cadrul programului cultural evreiesc, 2008, 2017); Arhiva Tranzit (2007/2008, 2020); linia de muzică contemporană REZONANȚE – Program de Muzică Nouă (2019/2021); linia de teatru și artă performativă TRANZIȚII (2019/2020).
La finele anului 2020, Casa Tranzit va deschide public Arhiva Tranzit, un demers de valorizare a memoriei comunicative, definită de interacțiunile interpersonale care au avut loc în cadrul scenei culturale independente și alternative în ultimile două decenii. Arhiva va putea fi consultată la locație și online pe site-ul www.tranzithouse.ro. Conținutul arhivei este relevant atât pentru istoria post 1990 a artei contemporane în România, cât și pentru istoria recentă a politicilor culturale. Fundația Tranzit este unul dintre pionierii mișcării artistice independente clujene, colaborând cu multiple grupuri artistice și instituții culturale din țară și din străinătate. Împreună dorim să reflectăm asupra istoriei recente a artei contemporane și asupra noilor tipuri de instituții culturale apărute în perioada post-decembristă: spațiile independente.
Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.