Lina Țărmure, Zoltán Béla

 

DIPTYCH ART SPACE – DIN CULISELE

UNUI SPAȚIU TIP ARTIST-RUN

 

 

Diptych Art Space este un spațiu tip artist-run, care a fost deschis de Lina Țărmure și Zoltán Béla în septembrie 2019. Suntem doi fondatori ai spațiului care activează în același domeniu, însă pe părți diferite ale baricadei. Lina este studentă la istoria și teoria artei, iar Béla artist vizual. Dat fiind acest duo, este posibil ca Diptych să nu fie văzut ca un artist-run space în adevăratul sens al conceptului, ci ca un hibrid dintre un spațiu tip artist-run și un spațiu de expunere a artei contemporane eliberat de obligațiile unei galerii de artă comercială.

Talerele balanței pe care se află procesul de creație artistică și administrarea spațiului nu se află niciodată la același nivel – întotdeauna când e nevoie de mai mult randament într-una, cealaltă este pusă pe locul doi, nefiind posibil un echilibru perfect. Ca administrator al unui spațiu expozițional ești organizator, promotor, psihoterapeut și zidar – așadar, e nevoie de răbdare, de nervi tari și un de contract bine structurat.

Este o cale lungă și dificilă de la dorință și idee până la materializarea unei colaborări între artiști, întrucât de multe ori jocurile de putere și interesele reprezintă un factor decisiv.

Pentru că lucrăm cu artiști și fiecare este diferit, abordarea noastră este personalizată, colaborările fiind unice. Astfel, oferim sprijin diferit în funcție de necesitățile fiecăruia, fie că este vorba de panotare, digitalizare a informațiilor sau logistică.

 

 

E important să ai mintea deschisă, să îți asumi greșelile și faptul că nu poate să iasă totul perfect. După fiecare colaborare finalizată tragem linie și discutăm despre ce a mers bine și ce nu, ce am învățat, unde am greșit și ce e imperativ de făcut în plus, începând cu următorul eveniment. Un alt element fundamental este reprezentat de comunicarea dintre membrii echipei de organizare, așadar încercăm să fim mereu cât mai transparenți și deschiși, deși uneori poate fi deranjant și dificil, în special când nu avem aceeași viziune.

Peste o lună împlinim un an de când am deschis Diptych, un an în care am organizat cinci expoziții, am înghețat trei luni în pandemie și era să renunțăm de câteva ori la tot. Evident, satisfacțiile au fost mari: trei din cinci expoziții personale pe care le-am organizat au fost în premieră în România (Pinczehelyi Sándor, Micleușanu M., Maria Balabaș), facem parte din ALIAJ (o structură colaborativă între patru artist-run spaces active din București: Alert Studio, Atelier 030202, Diptych și E T A J artist-run space, care își propune să valorifice resursele materiale și creative disponibile în vederea dezvoltării unor proiecte cu focus pe arta contemporană de o mai mare anvergură în raport cu posibilitățile fiecărui spațiu privit independent) și am observat cum încet, dar sigur, începe să se contureze un public recurent al spațiului.

Diptych are oportunitatea de a primi un ajutor din sectorul privat, care ne sponsorizează, reușind astfel să ieșim la liman în fiecare lună cu cheltuielile spațiului și cele de producție a evenimentelor. Ne dorim, totuși, o independență financiară, lucru pentru care consumăm o mare parte din energie.

România nu este o țară care să îți ușureze în vreun fel munca din domeniul cultural, așadar te lovești de multe ori de frustrări datorate ineficienței sistemului economic național. Visăm la un viitor în care să existe niște fonduri speciale, tip indemnizații, pentru aceste tipuri de spații independente, care să fie finanțate local, de exemplu din fonduri culturale publice.

Așadar, oricine se gândește să se ocupe de artă și de promovarea acesteia în România ar trebui să fie pregătit să facă compromisuri și să nu aibă așteptări prea mari din punct de vedere al câștigurilor, cel puțin la început. Nu poate exista motivație pentru continuitate în acest domeniu dacă nu există drag pentru artă. Combustibilul cu care funcționăm noi, spre exemplu, este chiar arta contemporană expusă, rezultatul final al unei expoziții făcându-ne să ne gândim cu bucurie la următoarea.

 

Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.