George Pleșu

 

INTERVIU

 

 

Cum au supraviețuit artiștii, s-a schimbat modul lor de exprimare? Cum au rezistat galeriile, spațiile de artă?

 

Au fost numeroși artiști care și-au adaptat imediat discursul și au reușit să ajungă la noi audiențe în această perioadă. Evident, cei ale căror practici artistice le-au permis unele schimbări. Am remarcat în România proiectul de la White Cuib, început de Dan Perjovschi, la care s-au alăturat peste 20 de artiști din străinătate. E fantastică această capacitate a artiștilor de a surprinde esența într-un desen, într-o imagine – care folosește sau nu text –,  de a transmite sentimente universale. Iar aceasta a fost, probabil, una dintre cele mai neașteptate descoperiri pentru cei care se îndoiau de rolul artei.

 

Care credeți că vor fi în viitor direcțiile de evoluție în aceste zone: artist/atelier – spațiu de prezentare a produsului artistic – consumator?

 

Am scris un articol în Dilema veche despre viitorul lumii artei: e puțin probabil să mai revenim vreodată la ce a fost înainte de pandemie. Criza economică care va urma și reticența multor oameni de a-și relua activitatea la parametrii cunoscuți vor produce efecte relevante și în artă. Târgurile de artă, licitațiile, expozițiile sunt în primul rând evenimente sociale. Online-ul – așa cum s-a văzut deja în aceste luni – nu poate înlocui decât parțial, incomplet, experiența care-i făcea pe mulți să fie o parte a aceastei lumi: de la colecționari la artiști, de la directori de instituții la curatori, de la publicul galeriilor la cel al muzeelor și bienalelor.

 

Cum vedeți evoluția proiectelor artistice?

 

Această perioadă, în care am fost obligați să ne reamintim de fragilitatea existenței noastre, de efemeritatea lucrurilor după care alergăm și să luăm o pauză de la business as usual, va produce efecte și în lumea artei. M-aș bucura, în plan social, să fie adoptat într-un final un statut al artistului, care să asigure protecție acestei categorii. În plan personal, mi-am pus întrebarea dacă munca asta de misionariat, pe care o facem o mână de oameni în țară promovând arta contemporană – mult mai puțin interesantă și glam decât cred unii –, merită continuată. Momentan eu merg mai departe cu Borderline Art Space și cu librăria Art+Design, pe care am deschis-o în octombrie 2019, unde, pe lângă carte de artă, arhitectură și design, găzduim proiecte expoziționale în format prietenos și accesibil pentru public.

 

Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.